В ДФС Буковини відбулась гаряча лінія щодо сплати земельного податку
«Гаряча» телефонна лінія відбулася за участю завідувача сектору комунікацій Марії Коцим'юк на тему: «Порядок нарахування та строки сплати земельного податку та орендної плати з фізичних осіб».
Впродовж двох годин, абоненти мали можливість поставити свої запитання стосовно обчислення та сплати земельного податку фізичними особами. Впродовж відведеного часу п. Марія спілкувалася з буковинцями та роз’яснювала всі нюанси сплати земельного податку. Окремо, всім дозвонювачам під час розмови наголошувалося щодо граничних термінів сплати земельного податку, надання пільг певним категоріям громадян та їх відповідальність у разі несплати податку.
Пропонуємо вашій увазі підбірку запитань - відповідей, що поставлені під час проведення телефонної «гарячої лінії».
Чи буде звільнена від сплати земельного податку фізична особа, яка користується пільгою з цього податку, у разі надання нею в оренду земельної ділянки, окремих будівель, споруд або їх частин, що знаходяться на цій земельній ділянці, іншій фізичній чи юридичній особі?
Відповідно до п. 284.3 ст. 284 Податкового кодексу України якщо платники податку, які користуються пільгами з цього податку, надають в оренду земельні ділянки, окремі будівлі, споруди або їх частини, податок за такі земельні ділянки та земельні ділянки під такими будівлями (їх частинами) сплачується на загальних підставах з урахуванням прибудинкової території.
З якого часу громадянин, який викуповує орендовану земельну ділянку державної або комунальної власності на підставі договору купівлі-продажу, повинен сплачувати земельний податок?
Якщо фізична особа викуповує орендовану нею земельну ділянку державної або комунальної власності на підставі договору купівлі-продажу, то фізична особа є платником земельного податку з дати державної реєстрації права власності на земельну ділянку. До дати державної реєстрації права власності на земельну ділянку сплачується орендна плата відповідно до договору оренди землі.
Хто є платником земельного податку за земельні ділянки, що знаходяться у власності малолітніх та неповнолітніх дітей?
Земельний податок за земельні ділянки, що знаходяться у власності малолітніх та неповнолітніх дітей, нараховується на загальних підставах, і сплачується батьками, опікунами або самими малолітніми та неповнолітніми дітьми за допомогою батьків чи піклувальників.
Чи повинні члени садівницького товариства сплачувати земельний податок, якщо земля приватизована, чи платником є садівницьке товариство?
Якщо земельні ділянки приватизовані громадянами – членами садівничого товариства і кожен громадянин отримав документ, що засвідчує право на земельну ділянку, то такі громадяни, крім тих, кому надані пільги щодо сплати земельного податку згідно зі ст.281 Податкового кодексу, є платниками земельного податку. При цьому, нарахування фізичним особам сум земельного податку проводиться контролюючими органами, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку.
Садівницьке товариство є платником земельного податку за земельні ділянки, включаючи земельні ділянки загального користування, надані такому товариству для ведення садівництва і щодо яких члени товариства не оформили право на свою земельну ділянку.
До якого контролюючого органу необхідно звернутися для отримання інформації щодо плати за землю (за місцем проживання чи місцезнаходженням земельної ділянки), якщо фізична особа мешкає в одному населеному пункті, а земельна ділянка (будівля, приміщення) розташована в іншому населеному пункті?
Якщо фізична особа мешкає в одному населеному пункті, а земельна ділянка (будівля, приміщення) розташована в іншому населеному пункті, то для отримання інформації щодо плати за землю такому платнику необхідно звернутися до контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки.
Чи є платником земельного податку приватний підприємець – платник ЄП за земельну ділянку, яка перебуває у власності чи постійному користуванні, якщо будівлі (споруди), їх частини, які знаходяться на такій земельній ділянці, здаються в оренду?
Фізична особа – підприємець – платник єдиного податку (першої – третьої груп), яка набула право власності або постійного користування земельною ділянкою і є власником будівлі (споруди), їх частини, розташованих на такій земельній ділянці, та надання в оренду нерухомого майна є основним або одним із видів діяльності, звільняється від сплати земельного податку за земельну ділянку під таким майном за умови надання в оренду нерухомого майна згідно з укладеною цивільно-правовою угодою, оскільки така земельна ділянка цим платником (орендодавцем) використовується виключно для здійснення господарської діяльності.
Фізична особа – підприємець – платник єдиного податку четвертої групи – власник або постійний користувач земельної ділянки у разі надання в оренду будівель (споруд), їх частин, які знаходяться на такій земельній ділянці, є платником земельного податку на загальних підставах.
Як фізичні особи повинні сплачувати земельний податок та орендну плату за земельні ділянки державної або комунальної власності, у тому числі якщо проживають у сільській (селищній) місцевості?
Відповідно до п. 57.5 ст. 57 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами та доповненнями (далі – ПКУ) фізичні особи - платники податків повинні сплачувати податки і збори, що встановлені ПКУ, через установи банків та поштові відділення.
У разі якщо зазначені особи проживають у сільській (селищній) місцевості, вони можуть сплачувати податки і збори через каси сільських (селищних) рад або рад об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, за квитанцією про прийняття податків і зборів, форма якої встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Пунктом 287.5 ст. 287 ПКУ встановлено, що фізичними особами у сільській та селищній місцевості земельний податок може сплачуватися через каси сільських (селищних) рад або рад об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, за квитанцією про приймання податкових платежів. Форма квитанції встановлюється у порядку, передбаченому ст. 46 ПКУ.
Форму квитанції про прийняття податків і зборів, що може використовуватись фізичними особами у сільській (селищній) місцевості для сплати податків і зборів, у тому числі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, через каси сільських (селищних) рад, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 17.08.2015 № 714 «Про затвердження форми Квитанції про прийняття податків і зборів».
Чи надається сільськими (селищними) радами до контролюючого органу інформація про суми плати за землю, прийнятих від громадян через каси сільських (селищних) рад за квитанціями та як в ІКП здійснюється облік цих коштів?
Нормами Податкового кодексу України не передбачено надання сільськими (селищними) радами до контролюючих органів інформації про суми плати за землю, прийняті від громадян через каси сільських (селищних) рад за квитанціями.
Кошти отримані від фізичних осіб сільська (селищна) рада перераховує на відкриті Державною казначейською службою України рахунки для зарахування надходжень з плати за землю до бюджету сільської (селищної) ради. При цьому в платіжному документі зазначається прізвище та номер облікової картки платника податку, який сплатив плату за землю.
Дані про надходження плати за землю відображаються в інтегрованій картці платника і в реєстрі надходжень та повернень контролюючим органом за місцем його знаходження на податковому обліку, як платника плати за землю, у день отримання від органів Державної казначейської служби України відомостей про зарахування та повернення надміру сплачених платежів у вигляді електронного реєстру розрахункових документів.
До якого бюджету сплачується плата за землю (земельний податок або орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності)?
Плата за землю (земельний податок або орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності) у складі податку на майно належить до місцевих податків.
Зарахування місцевих податків та зборів до відповідних місцевих бюджетів здійснюється відповідно до Бюджетного кодексу України.
Чи має право на пільгу щодо сплати земельного податку фізична особа-пільговик у разі якщо правовстановлюючі документи на земельну ділянку відсутні?
Згідно з ст.269 та ст.270 Податкового кодексу України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі, а об’єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні та земельні частки (паї), які перебувають у власності.
Право власності або користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України від 01.07.2004р. №1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Державна реєстрація прав є обов’язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав (ст.3 Закону №1952).
Отже, звільнення від сплати земельного податку, передбачене для відповідної категорії фізичних осіб п.281.1 ст.281 Кодексу, поширюється на власників земельних ділянок, земельних часток (паїв) та постійних землекористувачів, які мають документи, що підтверджують право власності або постійного користування на земельну ділянку.
Чи буде користуватися пільгою по земельному податку фізична особа, якій призначено пенсію не за віком після досягнення неюпенсійного віку?
Відповідно до п.281.1 ст.281 Податкового Кодексу від сплати земельного податку звільняються: інваліди першої і другої групи; пенсіонери (за віком); ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону України ”Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”; фізичні особи, визнані законом особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Тобто, фізичні особи, які вийшли на пенсію не за віком після досягнення ними пенсійного віку, мають право на пільгу щодо сплати земельного податку за земельні ділянки, що належать їм на правах приватної власності.
Для отримання пільги щодо сплати земельного податку фізична особа має подати до інспекції за місцезнаходженням земельної ділянки заяву про надання пільги та документи, що посвідчують право такої особи на пільгу (паспорт, пенсійне посвідчення тощо).
Чи може скористатися пільгою зі сплати земельного податку фізична особа, яка має пільги, але не подала вчасно до контролюючого органу документ, що підтверджують право на пільгу ?
Перелік категорій фізичних осіб-власників земельних ділянок, які звільняються від сплати земельного податку, визначено у п. 281.1 ст. 281 Податкового Кодексу.
Разом з цим, помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов’язання підлягають поверненню платнику відповідно до ст. 43 Кодексу, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу (п. 43.1 ст. 43 Кодексу). Право платника податку на подання заяви щодо повернення надміру сплачених коштів виникає і застосовується протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов’язання (п.43.3 ст.43 Кодексу).
Таким чином, фізична особа може звернутись до контролюючого органу щодо отримання пільги протягом 1095 днів від дня виникнення такого права.
Головне управління ДФС у Чернівецькій області
Підготовлено в межах проекту, що фінансується ЄС «Різні громади – спільні рішення для економічного зростання»