Історії успіху в сфері місцевого економічного розвитку
Місцевий економічний розвиток - це співпраця на місцевому рівні з метою розробки та реалізації заходів і проектів, спрямованих на позитивні зміни і при цьому узгоджених із заздалегідь розробленим планом. Наведені нижче приклади з недавньої історії нових держав - членів ЄС або країн-кандидатів демонструють, яких успіхів можна досягти спільними зусиллями.
Орліцко
Чеська Республіка, 2000-2004 рр.
Близько 30 000 межканців.
Вихідні умови: Орліцко - це сільський район в східній частині Чеської Республіки, що складається з декількох невеликих міст і безлічі сіл. Місцевість району переважно гориста та лісиста. Орліцко - район низькопродуктивного сільського господарства з кількома невеликими підприємствами.
Рішення з місцевого економічного розвитку:
1. Мери трьох найбільших міст заснували місцеву асоціацію, метою якої, зокрема, стало сприяння розвитку туризму.
2. У співпраці з чеською залізницею був створений туристичний інформаційний центр.
3. Були розроблені нові туристичні продукти (скелелазіння, велосипедна їзда, веслування на каное та кінні прогулянки), а також створена спеціальна туристична інфраструктура (велосипедні доріжки, похідні стежки, скалодром, центр верхової їзди).
Результат: в даний час численні туристичні об'єкти району щорічно приваблюють тисячі туристів, наслідком чого є зростання доходів в даній місцевості, в тому числі невеликих сільських громад, власників готелів і роздрібних торговців в містах.
Тематичні блоки на практиці:
- Міжсекторальна співпраця та взаємодія на місцевому рівні
- Прозора, вільна від корупції адміністрація, що сприяє розвитку бізнесу
- Зовнішнє позиціонування та маркетинг
- Доступ до фінансування
- Земельні ресурси та інфраструктура
Зренянін
Республіка Сербія, 2003-2007 рр.
Вихідні умови: раніше центр міста Зренянін був запущений і непривабливий, з нерозвиненою сферою послуг.
Близько 70 000 межканців.
Рішення з місцевого економічного розвитку:
1. З 2002 року місто бере участь у програмі економічного розвитку, що фінансується донорської організацією, в рамках якої був розроблений план місцевого економічного розвитку на 2003-2007 роки.
2. З ініціативи мера підприємці, власники магазинів і будівель створили в Старому місті Районну асоціацію сприяння бізнесу.
3. Близько 200 підприємств вступили в асоціацію, яка згодом залучила фінансові ресурси (в тому числі кошти, надані мерією) для реконструкції фасадів будинків і зони громадського користування, організації заходів в центрі міста і запуск маркетингових ініціатив з метою залучення більшої кількості туристів.
Результат: до 2007 року обсяг продажів місцевих підприємств збільшився, а загальна вартість нерухомості в центрі міста зросла. Дана тенденція зберігається до цих пір.
Тематичні блоки на практиці:
- Міжсекторальне партнерство та взаємодія на місцевому рівні
- Прозора, вільна від корупції адміністрація, що сприяє розвитку бізнесу
- Доступ до фінансування
- Земельні ресурси та інфраструктура
- Зовнішнє позиціонування та маркетинг
Трнава
Словацька Республіка, 2002-2006 рр.
Близько 70 000 межканців.
Вихідні умови: в Трнаві високий рівень безробіття, трансформація місцевої економіки йшла повільно.
Рішення з місцевого економічного розвитку:
1. Місто створило робочу групу для пошуку інвесторів та ведення переговорів з ними.
2. Мер і заступник мера керували цим процесом, в якому також брали участь й інші партнери (місцева служба зайнятості, органи державного управління, місцеві органи планування та інфраструктурні компанії).
3. У 2003 р компанія PSA Peugeot-Citroën проявила інтерес до інвестування в Словаччині, і місто вирішило скористатися цією можливістю: робоча група знайшла підходящу ділянку під будівництво і провела переговори з великим числом місцевих власників землі заради її об'єднання. Вона також сприяла отриманню дозволу на будівництво і виступала посередником між державними органами влади та інвестором.
Результат: місто отримало грант на суму 25 млн. євро для підготовки ділянки до будівництва і забезпечення необхідної інфраструктури. У 2006 році в Трнаві був запущений в експлуатацію завод PSA, проте ще в 2005 році було прийнято рішення про його розширення. Завод PSA в Трнаві в даний час випускає близько 300 тис. автомобілів в рік, і на ньому працює близько 5 тис. осіб.
Тематичні блоки на практиці:
• Міжсекторальне партнерство та взаємодія на місцевому рівні
• Прозора, вільна від корупції адміністрація, що сприяє розвитку бізнесу
• Правова та інституційна база
• Доступ до фінансування
• Земельні ресурси та інфраструктура
• Кваліфіковані трудові ресурси, інклюзивність
• Зовнішнє позиціонування та маркетинг
Ці три приклади є ілюстрацією того, що ефективне керівництво, партнерство і організація грають найважливішу роль в успіху місцевого економічного розвитку та що саме мер і місцева адміністрація є ініціаторами змін.
• Мери і муніципалітети можуть управляти процесом місцевого економічного розвитку та сприяти йому: вони мають відповідні повноваження і демократичну легітимність, які дозволяють їм взаємодіяти як з державними органами, так і з приватним сектором.
• Діалог і партнерство ведуть до успіху, в той час як населений пункт, в якому все діє відокремлено, не зможе досягти стійких результатів.
• Муніципалітети повинні співпрацювати з державними органами вищих рівнів, оскільки вони не завжди мають юридичні або професійні повноваженнями для самостійних дій.